Despre serotonina

Ce este serotonina?

Serotonina este un alt “hormon al fericirii”, pe langa endorfina; ea este substanta ce se ocupa, in principal, de transmiterea semnalelor intre neuroni (deci de o buna functionare a creierului, a transmiterii stimulilor, etc), de starea de buna dispozitie, de reglarea somnului, ajuta la reglarea tensiunii arteriale si a functiilor motorii.

Consecintele dezechilibrului nivelui de serotonina

In general, un nivel scazut de serotonina angreneaza unele modificari hormonale, care ajung sa dea persoanei respective o stare de tulburare, neliniste, depresie, anxietate, tulburari de somn. Pe de alta parte, un nivel mare de serotonina duce la o stare de dispozitie foarte buna, in care persoana respectiva sa para chiar ca se comporta “ciudat”.

Modalitati de obtinere si asimilare a serotoninei

Deoarece depresiile implica un nivel scazut constant de serotonina, medicii prescriu antidepresive (antidepresivele avand, printre altele, rolul de a stimula organismul de a produce serotonina. Dar, antidepresivele nu sunt chiar recomandate, mai ales in cazurile mai mici de depresie, pentru ca ele provoaca totodata organismului o dependenta de serotonina, cu consecinte negative in viitorul mai indepartat; aratandu-se chiar ca, in anumite cazuri,  administrarea antidepresivelor pentru reglarea nivelului de serotonina poate impinge pacientul catre sinucidere.

In mod natural, serotonina se gaseste in anumite alimente, precum: painea integrala, cerealele, laptele, cacaoa, ciocolata, grepfruitul, banana, ananasul, ciresele, prunele, migdalele, carne de pui, peste, orez, spanac, varza de Bruxelles, soia, algele sau usturoiul. Atentie insa, pentru o asimilare corespunzatoare a serotoninei, este necesar de un complex de vitamine B si Magneziul. Ele se pot lua fie din suplimentele farmaceutice, fie din alimente ca laptele, branza de vaci, peste, soia, fasole uscata, nuci, cereala integrate, fructe uscate, legume, produse lactate.

Deasemenea, trebuie avut grija sa nu se exagereze cu incercarea de obtinere a serotoninei prin intermediul alimentelor. In depresii, in incercarea creierului de a obtine serotonina, produce senzatia de foamete, tocmai pentru a-si suplimenta acest nivel, iar aceasta senzatie de foamete, necontrolatam poate duce spre obezitate. Acest lucru se intampla si in cazul renuntarii la fumat, deoarece nivelul de nicotina este in legatura cu nivelul de serotonina, la intreruperea administrarii nicotinei se intampla ceea ce s-a spus  sus.

Ca o nota, studii medicale au aratat ca la barbati, creierul produce cu 50% mai multa serotonina decat cel al femeilor, acest lucru explicand desele “probleme de stare psihica” ale acestora. Deasemenea, nivelul de serotonina al femeilor mai este afectat si de elemente specifice lor, ca menstruatia, nasterea sau menopauza.

About these ads

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s